top of page

Respect verdienen als 2e generatie CEO

In de blog ‘Help, ik word CEO’ hebben we het gehad over het voortraject en bedenkingen en bezorgdheden die naar boven komen wanneer het stokje wordt overgedragen aan de kinderen. In deze blog focussen we graag op de volgende stap. De kinderen hebben ‘ja’ gezegd, en wat nu?


In de jaren negentig van de vorige eeuw was er in Nederland een bekende (en later beruchte) motivational speaker Emile Ratelband actief. De kreet kent u misschien nog wel: ‘Tjsakka!!!’. Heerlijk Hollands, dat wel. U hebt het stokje overgekregen van uw ouders en zult nu in de rol van CEO kruipen – maar hoe in godsnaam dwingt u het respect af van zoals uw ouders dit al hebben verworven? Er bekruipt u waarschijnlijk een gevoel van onbehagen en onzekerheid. Feit is dat u dit respect in het begin inderdaad helemaal niet zomaar zult krijgen. Daarom is het belangrijk op deze volstrekt logische en begrijpelijke emoties te anticiperen. Emile zorgde met zijn kreet ‘Tsjakka!!!’ ervoor dat mensen hun grenzen verleggen en meer in zichzelf te gaan geloven. U kunt dit!


Wat kunt u doen om de rol van CEO volledig te belichamen, respect te krijgen en gemoedsrust te krijgen?


Vind een klankbord

Succesvolle ondernemers werken nooit alleen. Ze omringen zich met mensen die meer ervaring hebben, spiegels kunnen voorhouden, samen kunnen nadenken over goede oplossingen, een klankbord kunnen zijn. Deze coaching gaat enerzijds over u als CEO en anderzijds over u als mens. U hoeft het warm water niet opnieuw uit te vinden, en er zijn u al zovelen voorgegaan. Pak de flosj en laat u ondersteunen en uitdagen. Zeker als u zich onzeker voelt over uw kennis en kunde is het van groot belang dat u het gevoel hebt dat u er niet alleen voor staat. Er is niets zwaarder dan emotionele belasting en te veel verantwoordelijkheid op uw schouders.


Opleiding

Komt u kennis tekort? Geen probleem! Investeer in uzelf en volg opleidingen die bijdragen tot bekwaamheid van uzelf als CEO. Samen met uw klankbord kunt u uitzoeken op welke gebieden u extra kennis en vaardigheden nodig hebt. Sta uzelf toe om te groeien. Met een groei-mindset bereikt u op lange termijn het meeste. U hoeft niet direct alles te kennen en te kunnen – werk dagelijks aan uw groei en na enkele maanden herkent u uzelf niet meer terug.


Neem tijd om aan uw organisatie te werken

Het is normaal en logisch dat u ongeveer 60-70% van de tijd operationeel bezig bent binnen uw onderneming. U bent dan misschien wel de zaakvoerder, toch komen heel wat operationele taken in een KMO ook bij u terecht. De kunst is om de overige 30-40% van de tijd die u hebt aan uw organisatie te werken. Neem tijd voor directievergaderingen, strategiemeetings, beleidszaken, marktonderzoek en onderzoek naar de nieuwste ontwikkelingen binnen uw branche. Als u verzaakt hiervoor tijd te nemen, dan zal de tijd u inhalen! In een sterk veranderlijke tijd is snel schakelen en bijsturen een absolute must. Bovendien gaan de technologische ontwikkelingen erg snel en is AI binnenkort niet meer weg te denken uit onze dagelijkse bedrijfsvoering. Hinkt u achterop, dan loopt u het risico dat uw klanten overlopen naar de concurrent die wél mee is met de tijd.


Investeer in uw peer netwerk

Naast een persoonlijk klankbord, laat u zich inspireren door peers. Sluit u aan bij Voka, de Rotary of Lions club, bezoek netwerk events, praat met andere CEO’s en maak nieuwe zakelijke vrienden al dan niet op de lokale golf club. Net zoals bij uw klankbord kunt u een beroep op hen doen als u het even niet meer weet of inspiratie nodig hebt. Een sterk positief netwerk helpt u om u niet alleen te voelen. U bent werkelijk niet de enige in deze moeilijke positie!


Fake it until you make it

U krijgt pas respect als u respect verdient, en dat gaat gepaard met een zelfverzekerde, betrouwbare uitstraling. Mensen bezitten een heel gebied aan ‘spiegelneuronen’ in onze hersenen, waarbij we telkens onbewust de omgeving scannen voor gevaar. Als u onzekerheid en angst uitstraalt, dan vloeit dit door naar de rest van de organisatie - of u dit nu wilt of niet. We zijn nu eenmaal sociale wezens en u kunt helaas niet niet communiceren (aldus het eerste communicatie axioma van Watzlawick). Tijdens uw klankbord- en opleidingsmomenten buiten de werkvloer mag u al uw emoties tonen en kwetsbaar zijn. Op uw bedrijf moet u er staan! Ook al voelt dit tegennatuurlijk, onwennig en spannend aan. Men moet op u kunnen rekenen en daar hoort bij dat u uw emoties beheerst. Fake it until you make it!


Zorg voor een sterk team

Het MT is uw klankbord op het werk. Zorg ervoor dat zij, net als uzelf, tijd maken en krijgen om zichzelf te ontplooien en te groeien. Aangezien 90% van onze successen wordt bepaald door onze omgeving, is het van groots belang een vruchtbare omgeving te creëren waarin uw medewerkers zich gewaardeerd, gehoord, gemotiveerd en enthousiast weten. Dit komt de algemene sfeer in het bedrijf ten goede én uw mensen zullen automatisch net dat beetje extra doen. Teamwork makes the dream work!


In essentie komt het erop neer dat een goede CEO kunnen zijn en zo een bedrijf succesvol kunnen leiden, neerkomt op hoe goed u voor uzelf zorgt binnen en buiten de organisatie.


Investeer in uzelf, en u investeert automatisch in uw organisatie!


Daphne Surink, Business Consultant en Bezield Wetenschapper




bottom of page