Gemini vs ChatGPT
We volgen de AI ontwikkelingen op de voet en maken u graag attent op de release van Gemini door Google. De ‘war on AI’ lijkt hiermee officieel gestart. Gemini is namelijk op sommige fronten nu al (een beetje) beter dan GPT4, de betalende versie van ChatGPT. Gezien de recente ontwikkelingen op vlak van het management van OpenAI lijkt het nu wel eens echt serieus te worden! Graag zet ik voor u de verschillen tussen Gemini en ChatGPT op een rij (in samenwerking met Bard van Google).
ChatGPT en Gemini zijn beiden large language models (LLMs), ofwel datagedreven neurolinguïstische modellen. Dit is een hele mond vol, maar het komt erop neer dat deze systemen getraind zijn op bepaalde data die dan ‘vertaald’ worden en het systeem kan op basis van deze informatie ‘nieuwe’ informatie genereren. Eigenlijk is deze informatie niet ‘nieuw’, het is eerder een combinatie van verschillende bestaande elementen die op basis van een neuraal netwerk opnieuw wordt samengevoegd en tot verrassende en nieuwe combinaties leidt. Hoe dit juist gebeurt, weten we niet precies. Het neurale netwerk op zich is een ‘blackbox’, zoals we als mensen continu informatie verwerken en opslaan zonder precies te weten in welke breincellen we deze informatie of componenten van informatie kunnen terugvinden.
Goed, dit geheel terzijde. Terug naar de verschillen tussen de twee grootste concurrenten van het moment: Gemini en ChatGPT.
Gemini is een multimodaal LLM, wat wil zeggen dat het model input begrijpt die uit tekst, afbeeldingen, audio en video tegelijkertijd komt. Het heeft daarom een bredere toepassing en kan complexere taken aan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het samenvatten van video’s, het genereren van beschrijvingen van afbeeldingen, het schrijven van scripts voor animaties en films. ChatGPT is hoofdzakelijk gebaseerd op tekst en tot op zekere hoogte ook afbeeldingen.
Gemini kan door de multimodaliteit ingezet worden op heel veel gebieden in de ‘echte wereld’:
Onderwijs: Gemini is in staat om interactieve leermaterialen te voorzien en persoonlijke feedback te geven aan de gebruiker omdat het systeem handgeschreven teksten en bewerkingen van video of afbeeldingen kan interpreteren en kan vertalen.
Customer service: klantvragen interpreteren, problemen analyseren, … De multimodaliteit laat bijvoorbeeld toe om een probleem te analyseren dat de klant op afbeelding of video doorstuurt.
Contentcreatie: het schrijven van teksten, blogposts, …
Data-analyse: analyseren en samenvatten van grote datasets, identificeren van trends en patronen, en genereren van rapporten.
ChatGPT is meer toegespitst op natural language processing (NLP) taken, zoals:
Chatbots: interactieve conversaties met klanten, het geven van customer support, vragen beantwoorden
Contentgeneratie: genereren van creatieve teksten zoals gedichten, code, scripts, muziekstukken, e-mail, brieven enz.
Accurate vertalingen, in verschillende stijlen (zakelijk, informeel,…)
Hoewel beide platformen overeenkomsten en verschillen hebben, kijk ik vooral uit naar wat de toekomst brengt. Al tijdens het Flanders AI Forum van afgelopen voorjaar was ik me er al van bewust dat we aan de voet staan van een enorme revolutie die we op de voet moeten volgen met z’n allen. We zullen er allemaal mee te maken krijgen en hoe beter we onszelf voorbereiden op deze veranderingen, hoe meer voordeel we ermee kunnen behalen! Zéker in de wendbare KMO-omgeving, waarin we sneller kunnen schakelen dan een multinational.
Laten we ons ondernemerschap in Vlaanderen en België als geheel sterken met behulp van AI! Er zijn zoveel mogelijkheden te ontdekken die het leven zullen vergemakkelijken. Ter inspiratie hierbij een filmpje waarin een onderzoeker in interactie is met Gemini: https://youtu.be/UIZAiXYceBI?feature=shared
Daphne Surink, Business Consultant en Bezield Wetenschapper
コメント