top of page

Founder vs CEO

Ik stuitte van de week op een interessant artikel waarin werd gepleit voor het loskoppelen van de founder van de CEO van een bedrijf. Omdat we in de praktijk vaak zien gebeuren dat de founder graag met zijn innovatieve ideeën bezig is en leidinggeven aan een bedrijf minder leuk vindt om te doen, duik ik graag met u dieper in op dit onderwerp.


Founder vs CEO: wat is het verschil?

In deze context wordt er met ‘founder’ de oprichter van het bedrijf bedoeld. Het gaat meestal om een innovatieve dienst of product waar deze persoon helemaal vol van is en graag met de wereld wil delen. Meestal zijn dit mensen met een creatieve geest, die het meeste plezier halen uit het blijvend ontwikkelen en verbeteren van deze diensten en producten. Met de CEO wordt diegene bedoeld die effectief de leiding heeft van het bedrijf. Degene dus die verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen binnen het bedrijf, degene die de koers uitzet en aanhoudt en de rest van het bedrijf meeneemt op deze tocht.


Waarom loskoppelen?

Ik neem u mee in het verhaal van een van onze klanten, een creatieve technische man die met tal van innovatieve technische oplossingen is gekomen in de afgelopen 30 jaar. Dit is ook hetgeen hij gelukkig van wordt: het bedenken van innovatieve technische oplossingen. Voor creatieve denkprocessen is er tijd en ruimte nodig. Grote bedrijven hebben zelfs een R&D afdeling waarbij mensen zich enkel hoeven te buigen over onderzoek en productontwikkeling, en hierin volledige ruimte en vrijheid krijgen. In een KMO is dit natuurlijk een ander verhaal: je moet ergens beginnen en dat waarschijnlijk betekenen dat je als founder direct CEO ‘moet’ worden. Dit is alleen voor het bedrijf niet altijd voordelig: een creatieve founder kan goed zijn in het bedenken van nieuwe producten, en tegelijk een minder goede manager zijn. Het is ook een totaal andere stiel, een bedrijf leiden of werken aan innovatie. Veel slimmer kan het zijn om vroeg in het proces iemand aan je zijde te hebben die de rol van CEO opneemt, en als founder de focus blijft houden op innovatie en ontwikkeling. Zo blijft het bedrijf gevoed, komen er nieuwe producten op de markt, en zal de CEO erover waken dat he bedrijf gezond blijft.

Een prachtig voorbeeld zag ik gebeuren toen een moeder van een van de klasgenootjes van mijn dochter een prijs ontving voor een bepaald meubelontwerp. Door het krijgen van deze prijs kreeg zij opeens veel aanvragen voor dit product, en bleef er nauwelijks tijd over voor productinnovatie. Het bedrijf is doodgebloed ondanks haar creatieve potentieel. Simpelweg door het moeten leiden van het bedrijf droogde de creativiteit op. Zonde, want het had evengoed een hele productlijn kunnen worden en hiermee het bestaan van het bedrijf kunnen garanderen. Intussen is ze iets anders gaan doen in een collectief dat wél goed werkt: er is omkadering en er is voldoende ruimte voor creativiteit.


Ken uzelf

Hoe succesvol uw bedrijf wordt, hangt in grote mate af in hoeverre u uzelf goed kent. Indien u goed weet wat uw sterktes en zwaktes zijn, kunt u hier veel sneller op inspelen en strategische keuzes maken. Als u zich niet bewust bent van uw valkuilen, dan staat u plots voor uitdagingen die u niet had zien aankomen, terwijl deze struikelblokken mogelijk in een vroeger stadium hadden kunnen worden voorkomen.


Teken van zwakte?

Het overdragen van de leiding aan iemand anders die hier beter in is, is een teken van kracht in plaats van zwakte. Als u van uzelf weet dat u energie haalt uit het innovatieproces en hier goed in bent, waarom zou u zich dan in bochten wringen om een matige CEO te zijn? In plaats daarvan kunt u er ook voor kiezen om uw talenten optimaal te benutten en het bedrijf op die manier te blijven voeden.


Wat bent u? Een echte CEO of eerder de creatieve denktank van uw onderneming? Deel het met ons in de comments!


Daphne Surink, Business Consultant en Bezield Wetenschapper



Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page