top of page

2+6=64, of misschien wel meer!

U leest het goed – wanneer u een uitbreiding doet in uw bedrijf, zal u niet lineair maar exponentieel groeien! Hoe dit zit licht ik graag toe in deze blog.


Exponentiële functie

Misschien was u het alweer vergeten, maar in de wiskunde is de exponentiële functie een belangrijke en veelgebruikte functie. Kort uitgelegd geeft deze functie weer dat alle groei met een vast percentage per tijdseenheid exponentieel is. Bacteriegroei is hier een goed voorbeeld van. Over de tijd verdubbelt het aantal bacteriën telkens, in plaats van er telkens 1 bij te doen. De toename lijkt in het begin nog mee te vallen, maar na enige tijd zit het petrischaaltje helemaal vol. De verspreiding van virusinfecties werkt net zo: als 1 persoon meer dan 1 persoon besmet, dan stijgt het aantal besmettingen ook exponentieel. Als de exponent negatief is, dan zien we dezelfde beweging in tegengestelde richting: de afname verloopt eerst geleidelijk en dan steeds sneller. Om uw geheugen op te frissen, ziet u hierbij een beeld van een exponentiële functie in een grafiek:



Wat maakt exponentieel denken moeilijk?

Zoals al in de blogpost over AI werd aangegeven, is het voor ons mensen erg moeilijk om complexe materie over de tijd goed in te schatten. De subcorticale delen van ons brein (onze overlevingsmechanismen) zullen namelijk altijd kiezen voor de kortste en gemakkelijkste weg. Exponentieel denken is complex, omdat het na enige tijd bijna niet meer voor te stellen is hoeveel er na verloop van tijd bij komt of af gaat. Neem bijvoorbeeld het inflatiecijfer. Het klinkt onschuldig wanneer we op een 2% inflatieratio zitten, maar dit maakt wel dat 1 euro elke maand 2% minder waard is! Als we maand 1 nemen aan 100% en de waarde van 1 euro hebben, dan is het maand 2 nog maar 0,98 euro, maand 3 0,96 euro, maand 4 0,94 euro en na 6 maanden houd je nog maar 0,90 euro over – op voorwaarde dat de inflatieratio niet sneller stijgt. Je denkt nog altijd 1 euro in je hand te hebben, maar in werkelijkheid is ze intussen 10% minder waard dan 6 maanden ervoor, en geen 2%!


Subcorticaal denken

Onze overlevingsmechanismen hebben de neiging om de waarheid te vereenvoudigen waar ze in werkelijkheid complex is. In sommige gevallen is dit erg handig, want het stelt ons in staat snel een beslissing te nemen. In het geval van strategische beslissingen voor uw bedrijf, is dit echter eerder een nadeel dan een voordeel! Wanneer u groei wilt bereiken met uw organisatie, zult u ruimte moeten maken in uw hoofd voor exponentieel denken, in plaats van lineair denken. Net zoals een krimp in de markt of door omstandigheden in uw bedrijf goed moet worden doorgerekend wat op middellange termijn de verliezen zullen zijn – want die zijn hoogstwaarschijnlijk exponentieel! U dient dan ook tijdig gepaste maatregelen te nemen, voor de realiteit u inhaalt. Om de exponentiële effecten goed te kunnen inschatten, zult u toegang nodig hebben tot uw corticale denkvermogen, ofwel uw prefrontale cortex zal beschikbaar moeten zijn. Bovendien zal u samen met anderen strategische beslissingen moeten nemen, aangezien dit op uw eentje waarschijnlijk geen succes zal worden (denk aan het Tanaland-experiment uit de blog over AI). Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, en hier en daar zal het geluk wel of niet aan uw zijde staan. In uw bedrijfsvoering kunnen we alleen niet rekenen op geluk, en zal u de risico’s en de potentiële groei in uw MT en RvB in goed overleg en met de nodige flexibiliteit tegemoet treden.


Groeikansen

Het positieve aan het hele verhaal is dat u hoogstwaarschijnlijk groeipotentieel dat gemakkelijk te realiseren is, onvoldoende benut omdat u het exponentiële karakter hiervan moeilijk kunt inschatten. Een blik van een externe partij kan deze kansen samen met u aan het licht brengen en de nodige stappen definiëren om de groei te realiseren. U zult merken dat er met kleine veranderingen al veel winst zal worden geboekt!

De voorwaarde om dit te bereiken is dat u voldoende en tijdig ruimte en tijd vrijmaakt in uw agenda om even afstand te nemen van uw organisatie, en aan uw bedrijf te werken. Idealiter maakt u 30-40% van uw tijd vrij om strategisch te denken en de gerichte benodigde acties te definiëren, om ze hierna uit te voeren.



Daphne Surink, Business Consultant en Bezield Wetenschapper





bottom of page