top of page

Blik vooruit

Op deze laatste maandag-werkdag van 2023 ga ik graag in op hoe belangrijk het is om als ondernemer vooruit te denken in plaats van in het nu te leven. Strategische oefeningen, budgetteren, doelen stellen, voordenken... De grootste valkuil van het ondernemerschap ligt erin dat er te traag wordt ingespeeld op veranderingen.


Strategie

Als ondernemer in een KMO spendeert u waarschijnlijk heel wat tijd in uw onderneming, aangezien u verschillende rollen te vervullen hebt. Idealiter is dit ongeveer 60-70% van uw beschikbare tijd. De overige uren besteedt u aan het werken aan uw onderneming. Elk kwartaal plant u ook best een strategiemeeting in met de belangrijkste stakeholders binnen uw organisatie. Op deze manier stuurt u tijdig bij, waardoor u mogelijke risico’s snel detecteert en mitigeert. De gekozen strategie moet ook effectief worden uitgerold binnen de organisatie. Dat wil zeggen dat u helder moet communiceren met de rest van uw bedrijf. Heldere communicatie en duidelijke verwachtingen zorgen voor een gezond arbeidsklimaat en grotere betrokkenheid. Een win-win situatie!


Budgetteren

Wanneer uw strategie op punt staat en u het cijfermatige budget hebt opgemaakt, dan kunt u hierbij de benodigde actieplannen opmaken. Het is van groot belang dat deze plannen in projectvorm worden gegoten, want anders worden ze waarschijnlijk niet uitgevoerd. In principe is iedereen operationeel bezig, en dus zal er tijd moeten worden vrijgemaakt om de extra’s te kunnen uitvoeren. Laat uw mensen groeien in een projectleider-rol waarbij ze hun expertise maximaal kunnen inzetten. Een leuke uitdaging en verantwoordelijkheid zorgt voor verhoogd werkgeluk, zeker wanneer er elk kwartaal een moment is waarop de realisaties gepresenteerd kunnen worden. De bijdrage aan de rest van de organisatie is een extra stimulans en prikkelt het initiatief van uw medewerkers. In plaats van het gevoelsmatig allemaal alleen te moeten trekken, leidt u de organisatie naar een niveau waarop uw mensen zelfstandiger kunnen werken.


Doelen stellen

Voor u als ondernemer stelt u best doelen op voor uzelf als persoon, voor uw privésituatie en uiteraard uw bedrijfsdoelen. Het is van belang dat deze doelen op elkaar afgestemd zijn en blijven! U kunt bijvoorbeeld wel drie keer in de week willen gaan sporten in teamverband, maar als u vooropstelt om een overname te doen met uw bedrijf dan is dat waarschijnlijk een onrealistisch doel. Bovendien houdt u rekening met uw gezin, die persoonlijk ook nog doelen hebben voor het komende jaar. Ga daarom tijdig en regelmatig het gesprek aan thuis en op uw bedrijf, om ervoor te waken dat de organisatie rondom uw doelen in lijn blijft met de mogelijkheden.


Dagdromen

Voorts moedig ik u aan om regelmatig te dagdromen in een rustige omgeving. Uit onderzoek blijkt dat mensen die tijd nemen om niets te doen en enkel wat zitten dagdromen het meest creatief zijn. Laat net dat een sleutelfactor zijn die bijdraagt tot uw successen en geluksgevoel!


Laten we het glas heffen op het behalen van uw persoonlijke en bedrijfsmatige doelen! Heel fijne feestdagen!



Daphne Surink, Business Consultant en Bezield Wetenschapper



bottom of page